tisdag 9 juni 2009

Ansvar?

Enligt media drabbas ungdomar av sms lån, andra drabbas av övervikt eller så drabbas vi av skadorna av rökning. Skolkar man från skolan drabbas man av allt möjligt och lägger sig barn sent drabbas de av trötthet.

Vi har inte råd att gå till tandläkaren, vi har inte råd köpa bra mat, vi har inte råd att spara…

Vi hinner inte träna, vi hinner inte sköta vår hälsa och vi hinner inte ta hand om våra barn eller gamla…

Idag meddelades att alltfler unga människor inte kan betala sina räkningar…

Dessutom tröstar vi oss med att vi inte kan sluta röka, sluta shoppa, sluta äta, sluta surfa…

4 kommentarer:

  1. Och vilket ansvar tar vår generation för att ha uppfostrat bort vikten av att ta ansvar för sig själv? Jag tycker att vi ska våga erkänna för oss själva och för omvärlden att vi misslyckats på denna punkt. Det är hög tid att vägleda unga människor på ett sådant vis att de förmår ta ansvar för sin tid, sina pengar, sin hälsa - kort sagt SINA LIV. Hälsar Ingrid Ö

    SvaraRadera
  2. Visst, inte nog med det. Tar vi lite äldre ansvar när vi drabbas, inte hinner, inte kan inte har råd..?

    SvaraRadera
  3. Att vara offer för något... Anger ju en stor grad av passivitet och att själv inte kunna göra något åt detta "tillstånd". Engelska "suffer" låter ju lika hemskt hopplöst. Tycker att uttrycket "inlärd hjälplöshet" beskriver processen så tydligt. Vem ska då lära de inlärt hjälplösa att ta ansvar över sin existens?

    SvaraRadera
  4. Den här sidan gillar jag;-) Jag lär återkomma. Ska fortsätta läsa "EQ på svenska" som jag just fått i min hand pga en bok jag snart ska ge ut. En am psykolog ledde mig in hit genom sina synpumkter. Jag kan ha skrivit en EQ-saga;-)

    SvaraRadera