lördag 18 juli 2009

Den jämställde mannen

Vi lever inte jämställt. Det finns orättvisor. Det förekommer våld, förtryck och översitteri. Det pågår.

Men är välmenande män så oroliga för orättvisorna som de ger sken av? Verkligen? Har de tänkt genom sin egen situation? Lever kortare liv än kvinnor, super mer, tar livet av sig mer, blir övergivna mer. Är ensamma. Inbillar de sig att de fått en silversked i munnen? Och därför skall de nu utifrån detta överläge, i sin medvetna och moderna välvilja, lyfta fram och därmed hjälpa oss med det vi utsätts för. Uppföra sig som riktiga riddare. Kan självgodheten bli värre?

Är självständiga kvinnor, självförsörjande och medvetna ett hot?
Njuter dessa män? Är lönestatistiken en tröstnapp? Egentligen?
Och denna misstanke - att oro för kvinnans situation inte bara innehåller oro, utan något mer dolt, icke rumsrent är verkligen skrämmande.

Då föredrar jag en gammaldags, omöjlig skitstövel som är tydlig med att han tror sig om att vara förmer och också besitta kvaliteter som ger honom rätt till fördelar jämfört med oss kvinnor i stället för samma innehåll severat i modern tappning. En låtsasempatisk man som tror sig om att behöva och kunna hjälpa oss stackars kvinnor är nog den värsta sorten av inbilska mansgrisar.

4 kommentarer:

  1. Ingrid Örnberg20 juli 2009 kl. 19:46

    Det är ju bara ett sätt för männen att förstärka intrycket att kvinnor är offer. Jag tycker att alla kvinnor i dag ska förena sig under parollen "Vi är inga offer!"
    Ingrid Örnberg

    SvaraRadera
  2. Jag:
    * är ingen särskilt "välmenande” man
    * är ingen ensam man, trots att jag lever ensam
    * inbillar mig INTE något om "silversked i munnen"
    * inbillar mig INTE att jag kan hjälpa kvinnor med det de ev. utsätts för
    * uppför mig INTE som en "riktig riddare"
    * är INTE självgod
    * tycker INTE att självständiga kvinnor är ett hot
    * är inte heller en "gammaldags skitstövel" som tycker att kvinnor är underlägsna och "skall veta sin plats"!

    * Jag är väl istället som de flesta män med sunt förnuft som behandlar ALLA människor som jag själv vill bli behandlad (jämställt mellan könen, men även INOM könen och de s.k. "samhällsklasserna") och bara vill vara tillfreds och något sånär lycklig och ha någon att älska och bli älskad tillbaks!
    * Jag förstår därmed inte Din stereotypa, fördomsfulla bild av män!

    För mig är dessutom EQ lika med Equalizer = utjämningssteg (en komponent/enhet inom elektroniken - t.ex. inom audiologin för att utjämna frekvenser)!:-)


    Hälsningar
    Gösta Rosqvist
    Kristianstad
    (förtidspensionerad med en årsinkomst som två av Dina månadsinkomst och därav INTE har råd att gå till tandläkaren)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du låter ganska arg och bitter i alla dina inlägg, Bodil Wennberg, och blir därför tveksamt inställd till hela din "filosofi", som jag tidigare tyckt verkat så sund....

    SvaraRadera
  4. Jag har senaste året brutalt blivit "väckt" ur min tyvärr alltför naiva inställning till allas lika värde och att kvinnor minsann kan räknas om de bara presterar och levererar.

    Nope, glastaket fanns där jag minst anade!

    Håller fullständigt med om att det svåraste att hantera är de förtäckta fördomarna! Ett förklätt "lilla-gumman"-beteende. Fegt och ynkligt är vad det är.

    Jag är så arg!!! Och besviken! Och kommer självklart agera.

    Tack för allt du gör för att förändra och påverka.

    Mvh
    Ulrika

    SvaraRadera